Van duurzame locatiekeuze tot second life inkopen: Maak de cirkel rond!

  • 13 september 2019
Hoe realiseren wij een circulaire werkomgeving?

Na een tijd lang zeer gezellig in een kantoor aan huis te hebben gewerkt, waren we afgelopen maand klaar voor de volgende groeistap. Naast de bestaande locatie in Beek-Elsloo, hebben we daarom onze intrede gedaan in een tweede kantoor. Sinds 1 september werken we in een volwaardige omgeving binnen The Mixer, het stijlvolle multi-tenantconcept in Apeldoorn. Als denkers en doeners in herhuisvesting realiseren wij voor opdrachtgevers onder andere duurzame werkomgevingen. Dat vinden wij puur. Logischerwijs kiezen wij hier zelf ook voor: volledig circulair en wel. Hoe pakken we dit aan?

Duurzame en verbindende locatie
‘Locatie, locatie, locatie’ is een welbekende term. Bij herhuisvesting is het proces van de locatiekeuze van belang voor de rest van de nieuwe werkomgeving. Wij kijken hierbij echter verder dan alleen het stenen omhulsel van een gebouw. De invulling van duurzaamheid en de menselijke inhoud? Dat vinden wij nu interessant. Onze keuze van de ruimte binnen The Mixer is hierop gebaseerd. De ligging direct naast de snelweg zorgt allereerst voor kortere aanrijtijden en dus een meer duurzame gedachte. Daarnaast focust het gerenoveerde multi-tenantcomplex zich op de duurzame toekomst en wordt verbinding gecreëerd tussen huurders. De verduurzaming uit zich in een energielabel B/C met geïnstalleerde zonnepanelen, een milieuvriendelijke cv-installatie en led spots met automatische lichtsensoren. De verbinding is dan weer terug te vinden in faciliteiten als gezamenlijke vergaderruimten, flexibele werkplekken en een volledige brasserie met coffee corner.

Een circulaire ‘second life’ inrichting
Goed, de duurzame locatiekeuze is gemaakt. Nu de inrichting van de kantooromgeving! Alles volledig nieuw inkopen klinkt hierbij natuurlijk heel leuk, maar echt duurzaam en circulair is het niet. Wij hebben daarom ervoor gekozen om meubels en gadgets nieuw leven in te blazen. Oftewel, om ze een ‘second life’ te geven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van bedrijven die kantoren leeghalen en de inrichting opkopen, van kantoormeubelen tot een tv-scherm en koffiemachine. Naast de ‘second life’ inkopen, kun je ook creatief te werk gaan met de inrichting. Zo is onze robuuste houten overlegtafel voor een gedeelte afkomstig uit het oosten van Nederland. Huh, hoe dan? Het onderstel van de tafel hebben wij laten maken van de dakspanten uit gesloopte boerderijen in de Achterhoek. En ons logo? Dat hebben we dan weer ontworpen uit gerecyclede petflessen.

Aan het werk!
Circulair en duurzaam handelen stopt uiteraard niet bij de intrede van een nieuwe kantooromgeving. Nee, het moet juist worden verweven in de ‘alledaagse werkdag’. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld dagelijks niet meer kantoorruimte, dan we zelf nodig denken te hebben. De vergaderruimten in The Mixer delen we samen met andere bedrijven. Hierdoor doen we aan efficiënt ruimtegebruik en verbreden we tevens ons netwerk inclusief kennisdeling met medehuurders.

Daarnaast werken we vaak op locatie bij onze opdrachtgevers en streven we naar het reizen met openbaar vervoer, indien de locaties goed bereikbaar zijn.

Tot slot zorgt zelfs de digitalisering voor meer duurzaamheid. Door het gebruik van Microsoft Teams kunnen we namelijk overleg voeren met elkaar en in bestanden samenwerken, zonder dat we bij elkaar in één ruimte hoeven te zitten. Geen reistijd, geen CO2-uitstoot, maar wel een effectieve bedrijfsvoering!

Benieuwd naar het volledige proces?
Het proces om te komen tot een circulaire werkomgeving bij herhuisvesting verloopt zeer uitgebreid en projectmatig. Het bepalen van de strategische huisvestingskoers, het verkennen van aantrekkelijke werkplekken, het opzetten van een impactanalyse en het uitvoeren van een scenario-onderzoek gaat allemaal vooraf aan het maken van de definitieve locatiekeuze. Vervolgens is het maken van een functioneel ontwerp, het betrekken van eigen medewerkers in moodboards en de koppeling met de leverancierskeuze van belang voor de uiteindelijke inrichting van de nieuwe huisvesting. Hierin is geen vast proces op te stellen, want elk project is tailormade. Cliché maar doeltreffend gezegd, alles moet op maat zijn en passen bij de doelen en visie van het bedrijf. Dat is onze pure aanpak.

Wil je jouw bedrijfsvoering circulair en duurzaam inrichten? Neem dan contact met ons op. Dan maken we samen de cirkel rond!

Overig nieuws

Contact


Uitkijken naar een nieuwe werkplek, zonder op te zien tegen de stress? Neem contact met ons op!

  • Business Park Stein 161 | 6181 MA Elsloo Landdrostlaan 51 | 7327 GM Apeldoorn

  • info@puurpartners.nl

  • 046 - 43 63 190

[recaptcha]

© 2019 Puur en Partners                 Realisatie: Dullens Design